Збаразьке бюро правової допомоги інформує: Реалізація виборчих прав засуджених

downloadНа сучасному демократичному етапі існування  української держави  громадяни України усіх національностей мають можливість повністю реалізувати своє виборче право з метою забезпечення прямого народовладдя та волевиявлення. Право особи брати участь у виборах, що надає їй безпосередню участь в державотворчому процесі відображається не лише у внутрішньому законодавстві, а й у важливих міжнародно правових актах. Зокрема це зазначеноу 21-й статті Загальної декларації прав людини та 25-й статті Міжнародного пакту про громадянські і політичні права. В Україні дане право закріплене у статті 38 Конституції України.Регулювання відносин щодо забезпечення реалізації громадянами України конституційних виборчих прав під час проведення виборів і референдумів здійснюється за допомогою сукупності правових норм, які складають виборче законодавство України.

У зв’язку з цим на сьогодні одним із найважливіших питань  залишається реалізація виборчого права засудженими особами.Станом на 1 січня 2019 року кількість засуджених, що перебуваютьв установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, розташованих на території, що контролюється українською владою, тримається усього 55 078 осіб. Дану цифру важко назвати точною через те, що 29 установ знаходяться на території Донецької та Луганської областей, які тимчасово не контролюється українською владою.

Проблема ситуації з реалізації засудженими свого виборчого права полягає у тому, що така особа залишаться громадянином  держави та зберігає за собою усізагальногромадянські  права і обов’язкизадекларованими у Конституції України, хоча й з певними обмеженнями у правовомустатусі,які встановлені вироком суду. Потрібно розуміти, що дана категорія громадян є суттєво обмежена в активній реалізації виборчого права, тобто не може  висувати свою кандидатуру та бути кандидатами до органів державної влади. Для прикладу можна застосувати положення 4 пункту статті 9 Закону України «Про вибори народних депутатів України», в якому не може бути висунутий кандидатом й обраний депутатом громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку.Окрім цього у  пункті 6  статті 3 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» визначається те, що громадяни України, які за вироком суду перебувають у місцях позбавлення волі, вважаються такими, що не належать до жодної територіальної громади та не мають права голосу на місцевих виборах. Також у таких осіб існує і обмеження в праві щодо участі у виборчій комісії. Так у частині 7 статті 23 Закону України «Про вибори Президента України»,  та  частині 3 статті 21 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» вказано те, що до складу виборчої комісії не можуть входити громадяни, які утримуються в установах виконання покарань чи слідчих ізоляторах або мають судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята у встановленому законом порядку.

Ще однією із суттєвих проблем є те, що реалізувати у повному обсязі виборчі права засуджених у місцях позбавлення волі, на практиці, досить важко.

Зокрема суть  проблеми полягає у можливості впливу адміністрацій установ виконання покарань, відсутності агітаційних матеріалів, виборчої інформації про кандидатів, ознайомлення з виборчими програмами,  відсутності технічних засобів спостереження, режимності та закритості установ виконання покарань.Окремо слід розглянути і створення на території установи виконання покарань спеціальних виборчих дільниць. Такстаття21Закону України «Про вибори народних депутатів України» передбачає можливість створення спеціальних виборчих дільниць на території установи виконання покарань чи слідчих ізоляторів та забезпечення  керівником установи відкритого доступу до приміщення для голосування членів відповідної виборчої комісії та осіб, які мають право бути присутніми при голосуванні та підрахунку голосів.

 

Як уже зазначалось, важливу роль  у реалізації виборчого права засудженими відіграє  адміністрація закладу, в якому перебуває особа. Прикладом може слугувати  адміністративний вплив в  даних установах. Даний вплив може проявлятися по-різному, для прикладу це може бути, як покращення харчування  (видача більших порцій, розповсюдження продуктових пайків), так і можливість використати засоби впливу (погрози, погіршення умов відбування покарання, залякування чи зміна режиму на більш суворий).Не менш важливим є такожі те, що документом для голосування єкартка (довідка) установи виконання покарань або слідчого ізолятора, що повинна містити: прізвище, ім’я, по батькові, число, місяць, рік народження, громадянство, фотокартку особи, підпис керівника та печатку установи, – для осіб, які перебувають в установах виконання покарань або слідчих ізоляторах відповідно до пункту  9 частини 2 статті 2 Закону України «Про вибори Президента України».

Варто зазначити і те, що законодавство України, у частині злочинів проти виборчих прав громадян, передбачених особливою частиною Кримінального кодексу України (статтями 157-160), не робить поділу між громадянами і при здійсненні таких злочинів відповідальність настає, незалежно від місця де такий злочин був здійснений.Тож  слід розуміти, що засуджені особи можуть у повній мірі реалізувати своє гарантоване законодавством право на волевиявлення у виборчому процесі і  позбавити чи повпливати на їх вибір не можливо.

Важливим аспектом, що допоможе вирішити не лише проблему реалізації виборчого права, а й покращити умови відбування покарань засудженими особами це надання доступу, до таких установ, громадським активістам і організаціям. Як наслідок  суспільство отримуватиме інформацію про наявні проблеми та разом із органами влади активно  вирішуватиме їх.