У ВИШНІВЕЦЬКІЙ ОТГ ВІДБУВСЯ ОБЛАСНИЙ СЕМІНАР – ПРАКТИКУМ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ

Ми вітати вас раді у просторому храмі науки.
Де у дружніх трудах ми плекаємо мудрість й знання.
Тут, де кожній дитині ми з любов’ю даємо руку,
Щоб у світі навчання вона не ішла навмання, – так гостинно запросила у храм знань – Старовишнівецьку ЗОШ І-ІІІ ступенів завуч школи Леся Головатюк. Та це була б не Старовишнівецька ЗОШ I-III ступенів, якби тут не придумали щось оригінальне для прийому гостей, на цей раз педагогів області, які прибули сюди на обласний семінар – практикум для вчителів географії.

Ступивши на червону доріжку, прибулі зразу поринули у теплу атмосферу щирої зустрічі. Грали литаври. Козаки і маленькі козачата радо вітали прибулих. Літописець (вчитель початкових класів Володимир Дідик) поважно констатує:

– Коли зима вже стука в усі 
двері,
Змінивши теплі барви 
листопаду,
У своїй теплій затишній оселі
Вишнівецька громада гостей 
вітає радо.
Вбирається у синь ставків 
сріблястих,
Малює межі дельтами річок,
Він пахне димом, затишком
і щастям,
Лунає дзвінко сміхом діточок…

Гостям низько схиляється у поклоні наш славний гетьман Байда Вишневецький (вчитель фізики Юрій Бодасюк):

-Із колиски князівства, де 
шляхетних героїв дух,
Де в красотах палацу прадавні
віки затаїлись,
Ми прийшли до вас звідти, бо 
історії вітер не вщух,
Тож заходьте до нас, наші двері гостинно відкрились.

Оригінально, у жартівливому тоні та віршованій формі, «щоб прикрасити день килимом барвистим», була оголошена педагогам і програма семінару:

-У нас на правім березі ріки, 
Що зветься Горинню з часів іще 
прадавніх,
Аспекти всі теоретичні залюбки
Будуть спеціалістами розкриті
вправно…

У великому актовому залі знову вітання. На цей раз дитячого вокального колективу «Дзвіночок» (керівник Алла Кошак). Їхнє «Добрий день» додало енергії і створило особливу ауру для роботи учасникам семінару. На столах у зелених папках «Вишнівецька громада» для кожного, окрім блокнотів і ручок, вкладені додаткові матеріали, серед яких «Методичні аспекти реалізації змістовних ліній при вивченні географії у 6-9 класах», інші книжечки тощо.
Адже перед педагогами стояло завдання опрацювати тему «Забезпечення стандартів Нової української школи у навчанні географії як ефективної платформи освітнього процесу».

Насамперед начальник відділу освіти, культури, молоді і спорту Вишнівецької селищної ради Марія Погранична ознайомила присутніх із «Освітньою картою Вишнівеччини», поділилась, як наводиться лад у школах у всіх вимірах, як дбає керівництво громади, зокрема її голова Володимир Кравець, щоб дітям було тепло, затишно і комфортно здобувати якісні знання в школах і дитсадках, щоб вони добре харчувались, займались спортом, добре вчились. А дорослі створювали всі передумови для цього. Саме тому 75 відсотків з бюджету громади цьогоріч було виділено на освіту. Робляться хороші успішні кроки:масштабні ремонти в школах, ДНЗ, відкриття нового дошкільного підрозділу у Бодаківська Зош І-ІІІ Ступенів. Але це лише перші кроки.

І все це з любов’ю і турботою про дітей, налагодивши партнерські відносини з батьківською громадою. Переступивши стадію оновлення керівництва шкіл, де на конкурсній основі прийшли нові кадри,ми здатні вирішувати проблеми НУШ. Агенти змін, вони рухають освіту, обираючи правильний вектор. Служать цьому і мотивації вчителів та учнів. Щоб реформа школи не нагадувала цунамі, а стала школою успішних вчителів і успішних учнів, треба дбати з дня в день.

Як це слід робити на практиці, висвітливши тему «Теоретико-методичні аспекти запровадження наскрізних змістовних ліній в освітньому процесі», вела мову заступник директора з науково –методичної роботи та міжнародного співробітництва ОКІППО, кандидат географічних наук І.М.Вітенко. А методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів Тернопільського ОКІППО Л.Я. Криховець-Хом’як зупинилась на «Прикладних позиціях змістовних ліній при вивченні географії у 6-9 класах».

Вона з прикрістю зауважила, зіславшись на вислів відомого фізика Мітіо Каку, що нинішня система освіти готує фахівців минулого. Ми вчимо хлопчиків і дівчаток, щоб вони йшли на роботу, якої вже не існує. Забезпечуємо тими інтелектуальними інструментами, які вже неефективні. Тому й бізнесмени нині не спішать брати молодих спеціалістів, а звертаються до досвідчених кадрів. У школах любов’ю батьків і дітей користуються творчі вчителі, які відчувають дух змін, привносять їх у виховний процес.

Далі вона зупинилась на компетентностях НУШ, серед яких вміння читати та розуміти прочитане; висловлювати власну думку усно і письмово; критично і системно мислити; логічно обґрунтовувати свою позицію; конструктивно керувати емоціями; оцінювати ризики; приймати рішення; розв’язувати проблеми, проявляючи творчість, ініціативність, здатність співпрацювати з іншими людьми. Поняття «наскрізні лінії» запроваджене для увиразнення ключових компетентностей НУШ. Успішний учитель-успішний учень-успішна школа-успішна держава- дуже важливо вибудовувати такий ланцюжок.

А для цього слід навчити мислити стратегічно (на її думку. в нашій державі керівники мислять тактично).
«Про сучасні методичні вимоги до реалізації предметного змісту на уроках географії» вела мову завідувачка методичного центру Вишнівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів Майя Мінакова.

-Пріоритетами шкільної географічної освіти,-сказала вона,- є створення умов для розвитку учня, як суб’єкта географічного пізнання, дослідника і творця власної особистості, свідомого громадянина України і миролюбно налаштованого жителя Землі на основі формування ключових і предметних географічних компетенцій.
Вона детально зупинилась на завданнях, які допоможуть досягти зазначеної мети. Це, насамперед, забезпечення засвоєння знань, умінь і формування компетенцій учня про географічну оболонку Землі, як єдиного інтегрованого об’єкту дослідження географії та формування геграфічної карти світу; виховання соціально активної особистості, патріота України, який усвідомлює свою роль і місце у природному і соціальному середовищі; розкриття та усвідомлення закономірностей розвитку природних і суспільних явищ, пізнання основних рис взаємодії природних умов і суспільної діяльності, шляхів здійснення стратегій сталого розвитку, раціонального природокористування й охорони навколишнього середовища в світі та Україні і т.д.

Завідувачка методичним центром зупинилась на 5 навичках, що навчає НУШ (розробка власних проектів та проведення дослідів; вивчення програмування; розвиток логіки та сучасних знань, послідовне мислення і конструювання; вирішення проблем). Оперлась на систему цілей, яка отримала широке міжнародне визнання (досвід професора із Чикагського університету Бенджаміна Бума, викладений у теорії «Систематика освітніх цілей», де визначено 6 освітніх цілей ( так звана піраміда Бума, в якій знизу знання, далі йдуть розуміння, застосування, аналіз, синтез і вже наверху оцінка. Ще вона звернула увагу і на «Куб Бума».

Практична частина – так звані «Географічні полюси» – продовжили роботу обласного семінару у Вишнівецьківй ЗОШ І-ІІІ ст..

«Козацьким маршем» привітав гостей духовий оркестр. Далі, розділившись на групи, гості переймають досвід роботи вчителя географії Бутинської ЗОШ І-ІІІ ст. Вишнівецької ОТГ І.М. Теслюка, та методиста О.І. Постумент (Полюс громадянської відповідальності)

Соціогеографічний практикум: сприйняття оточуючого світу «грою масштабів», Діаграма Вена ( гра «Цивілізація» з елементами пісочної терапії).

Мені пощастило побувати на Полюсі екологічної безпеки і сталого розвитку , де керівники, вчителі географії Бодаківської ЗОШ І-ІІІ ст. О.Й. Сторожук та його дочка Інна Сторожук цікаво розповіли про своє село, екологічні стежки, розроблені разом з дітьми, детально зупинившись на кожній з них а також на роботі дітей в охороні природи, їхні спостереження за птахами, зокрема білим лелекою тощо. А ця копітка робота вилилась у дипломи, інші нагороди та визнання заслуг юних географів (досвід роботи вчителів географії цієї школи ми надрукуємо окремо).

Оригінально провела Полюс здоров’я і безпеки завметодцентром М.В. Мінакова (Меридіани та паралелі розвитку особистості як вектори самопізнання (активності в соціально-психологічному та навчально-методичному центрі «Джерела»). Так приємно було після кількагодинної роботи побувати у кімнаті психологічного розвантаження. Заспокійлива музика, чудова аура зробили свою справу. І вже до нового практичного заняття – Полюс підприємливості та фінансової грамотності всі були готові.

А оскільки провели його на високому рівні у вигляді «Географічної мозаїки»: сучасної картини економічних та культурно-історичних особливостей місцевого регіону вчителі географії Вишнівецької – В.М.Волинський та Старовишнівецької –Н.В. Лісна.

На завершення семінару-узагальнення «Методичний лабіринт», рефлексія із використанням МАК. А тоді – фотосесія, екскурсія у Вишнівецький палац тощо.

Що семінар вийшов неординарний, цікавий і оригінальний сказала нам завметодкабінетом із Великогаївської громади Тетяна Лазута:
-Багато корисного почерпнула із цього семінару. Так тепло, по-домашньому і у доступних формах говорили про надважливе – виховання дітей в Новій українській школі. Спасибі організаторам.

ГАННА БАРВА