Зміни в заповненні Е-декларації

крем е-декларації01 січня 2020 року розпочався черговий етап подання щорічних декларацій за 2019 рік особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (реєстр декларацій, або система е-декларування) — електронна онлайн-система, що дозволяє вносити, перевіряти та оприлюднювати майнові декларації держслужбовців та інших осіб, що за законом зобов’язані це робити.

Під час заповнення декларацій важливо враховувати зміни, пов’язані із застосуванням оновленого антикорупційного законодавства.

Законодавством передбачено 4 типи декларацій суб’єкта декларування, а саме: щорічна декларація, декларація суб’єкта декларування, який припиняє відповідну діяльність, декларація після звільнення та декларація кандидата на посаду.

2 жовтня 2019 року прийнято Закон України № 140-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції», яким зокрема внесено зміни до статей 46 та 52 Закону України «Про запобігання корупції», чим розширено перелік відомостей, які декларант має подавати щодо себе та членів сім’ї, та змінено окремі аспекти процедури декларування в цілому, тому найважливіші з них ми розглянемо:

  • розширюється перелік відомостей, які декларант має подати щодо себе та членів своєї сім’ї, а саме він зазначає: прізвище, ім’я, по батькові; число, місяць, рік народження; реєстраційний номер облікової картки платника податків; серію та номер паспорта громадянина України; унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі суб’єкта декларування та членів його сім’ї; зареєстроване місце проживання; місце фактичного проживання; місце роботи чи майбутньої роботи; займану посаду, або посаду, на яку претендує; категорію посади суб’єкта декларування; належність до службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, суб’єктів декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків, а також належність до національних публічних діячів відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення; відомості, пов’язані з юридичними особами, кінцевим бенефіціарним власником (контролером), яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї, – трасти або інші подібні правові утворення, кінцевим бенефіціарним власником (контролером), яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї; нематеріальні активи, що належать суб’єкту декларування або членам його сім’ї, у тому числі об’єкти інтелектуальної власності, що можуть бути оцінені в грошовому еквіваленті, криптовалюти;
  • внесено деякі уточнення до поняття «члени сім’ї», а саме додатково віднесено дітей суб’єкта декларування до досягнення ними повноліття – незалежно від спільного проживання з суб’єктом;
  • змінено норму щодо подання виправленої декларації, а саме декларант протягом семи днів після подання декларації має право подати виправлену декларацію не більше трьох разів;
  • виключається обов’язок подання декларації громадськими активістами – фізичними особами, які займаються антикорупційною діяльністю;
  • зменшено перелік випадків у яких зобов’язані подавати декларації, представники громадських об’єднань, наукових установ, навчальних закладів, експерти відповідної кваліфікації, інші особи, які входять до складу конкурсних комісій, громадських рад, рад громадського контролю, тощо;
  • додатково декларується інформація про банківські та інші фінансові установи, у тому числі за кордоном, у яких у суб’єкта декларування або членів його сім’ї відкриті рахунки (незалежно від типу рахунку, а також рахунки, відкриті третіми особами на ім’я суб’єкта декларування або членів його сім’ї) або зберігаються кошти, інше майно. Такі відомості включають дані про тип та номер рахунку, дані про банківську або іншу фінансову установу, осіб, які мають право розпоряджатися таким рахунком або мають доступ до індивідуального банківського сейфа, осіб, які відкрили рахунок на ім’я суб’єкта декларування або членів його сім’ї;
  • змінено визначення фінансових зобов’язань суб’єкта декларування або членів його сім’ї, до яких віднесено отримані кредити, позики, зобов’язання за договорами лізингу, розмір сплачених коштів у рахунок основної суми позики (кредиту) та процентів за позикою (кредитом), залишок позики (кредиту) станом на кінець звітного періоду, зобов’язання за договорами страхування та недержавного пенсійного забезпечення. Слід зазначити, що відомості зазначаються лише у разі, якщо розмір зобов’язання перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на перше січня звітного року. Якщо розмір зобов’язання не перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на перше січня звітного року, загальний розмір такого фінансового зобов’язання декларувати не потрібно;
  • у разі суттєвої зміни у майновому стані суб’єкта декларування, а саме отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на перше січня відповідного року, повідомлення Національного агентства з питань запобігання корупції про такі зміни здійснюється у десятиденний строк суб’єктами декларування, які є службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, а також суб’єктів декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків.

Слід зазначити, що за несвоєчасне подання декларації, несвоєчасне подання або неподання повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, відкриття валютного рахунку в установі банку – нерезединті, декларування недостовірної інформації (в розмірі понад 100 прожиткових мінімумів) суб’єкти декларування несуть адміністративну відповідальність, а за неподання декларації або декларування недостовірної інформації (в розмірі понад 250 прожиткових мінімумів) суб’єкти декларування несуть кримінальну відповідальність.

Тому пам’ятайте, що суб’єктам декларування необхідно завчасно перевірити актуальність адреси своєї електронної поштової скриньки та чинність кваліфікованого електронного підпису та перед початком роботи з Реєстром декларацій переконайтеся у наявності усієї необхідної інформації для заповнення декларації.

Кременецький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги