Податкові новини (ГУ ДПС у Тернопільській області (25.07.2022). Торгівля алкоголем та тютюном на підставі ліцензії, в якій відсутня інформація про чергову сплату

пн 3994

Зменшення податкового зобов’язання на підставі розрахунку коригування: звітний період для відображення

Порядок коригування податкових зобов’язань у зв’язку зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, регулюється ст. 192 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).

Зокрема, згідно з п. п. 192.1.1 п. 192.1 ст. 192 ПКУ, якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку – постачальника, то постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов’язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок.

Постачальник має право зменшити суму податкових зобов’язань лише після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) розрахунку коригування до податкової накладної.

При цьому, відповідно до п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Підпунктом 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ передбачено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів, зокрема, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Водночас ПКУ не передбачено особливостей щодо відображення у податковій звітності з ПДВ коригування податкових зобов’язань постачальника у бік зменшення, у період дії воєнного, надзвичайного стану, у разі відсутності зареєстрованих в ЄРПН розрахунків коригування до відповідних податкових накладних. Отже, таке коригування здійснюється за правилами, визначеними п. п. 192.1.1 п. 192.1 ст. 192 ПКУ.

Виходячи із зазначеного, зменшення податкових зобов’язань з ПДВ на підставі розрахунку коригування, зареєстрованого в ЄРПН покупцем – платником ПДВ, який у період дії воєнного, надзвичайного стану не мав можливості своєчасно виконувати свої податкові обов’язки щодо такої реєстрації, а здійснив її після припинення або скасування воєнного стану в Україні, відображається постачальником:

  • у податковій декларації з ПДВ за звітний (податковий) період, у якому відповідно до п. 192.1 ст. 192 ПКУ здійснено перерахунок та складено такий розрахунок коригування – при реєстрації такого розрахунку коригування в ЄРПН протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні;
  • у податковій декларації з ПДВ за звітний (податковий) період, у якому такий розрахунок коригування зареєстровано в ЄРПН – у разі реєстрації такого розрахунку коригування в ЄРПН після сплину шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Сектор інформаційної взаємодії 
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Наслідки неподання одноразової (спеціальної) декларації особами, хто має на це право

Одноразове (спеціальне) декларування, передбачене підрозд. 9 прим. 4 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ), є добровільним.

Разом з тим, якщо особа, яка має право на одноразове (спеціальне) декларування, не скористається ним (тобто не подасть декларацію), така особа буде вважатися такою, що повідомила контролюючий орган про те, що станом на 31 серпня 2022 року (дату завершення періоду проведення одноразового (спеціального) добровільного декларування):

  • – у власності такої фізичної особи відсутні активи, одержані (набуті) за рахунок доходів, з яких не сплачено або сплачено не в повному обсязі податки і збори відповідно до податкового законодавства на момент нарахування (отримання) таких доходів, та/або
  • – про те, що склад та обсяг таких активів (тобто активів, одержаних (набутих) за рахунок доходів, з яких не сплачено або сплачено не в повному обсязі податки і збори відповідно до податкового законодавства на момент нарахування (отримання) таких доходів) у власності такої фізичної особи перебуває в межах, зазначених у п. 10 підрозд. 9 прим. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ.

Пунктом 10 підрозд. 9 прим. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ визначено склад та обсяг активів, джерела одержання (набуття) яких у разі невикористання фізичною особою права на подання Декларації вважаються такими, з яких повністю сплачено податки і збори відповідно до податкового законодавства.

Сектор інформаційної взаємодії 
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Отримання картки платника податків – популярна послуга серед жителів Тернопілля

Упродовж першого півріччя цього року фахівці структурних підрозділів ГУ ДПС у Тернопільській області надали 43397 адміністративних послуг, в тому числі підрозділом податкових сервісів та ДПІ надано 29314 таких послуг.

У структурі наданих адміністративних послуг найбільшу питому вагу займає послуга з видачі картки платника податків та внесення до паспорта громадянина України даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків. Цією послугою скористалися 19349 жителів краю, це становить 45% від загальної кількості наданих адміністративних послуг. Ще 4277 осіб звернулись у податкову службу Тернопільщини, аби отримати відомості з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про суми та джерела виплачених доходів та утриманих податків. Також значну кількість послуг було надано щодо видачі витягів із реєстру платників єдиного податку –  5456 та реєстрації платниками єдиного податку – 3901.

Сектор інформаційної взаємодії 
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Торгівля алкоголем та тютюном на підставі ліцензії, в якій відсутня інформація про чергову сплату

Відповідно до ст. 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» із змінами та доповненнями (далі – Закон №481) ліцензії на право оптової торгівлі видаються терміном на п’ять років. За ліцензії на право оптової торгівлі встановлено річний розмір плати, що справляється органом, що видає ліцензії і зараховується до місцевих бюджетів.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами видаються терміном на один рік. Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами справляється щоквартально рівними частками і зараховується до місцевих бюджетів згідно з чинним законодавством.

Статтею 16 Закону №481 передбачено, що контроль за сплатою річної плати за ліцензії здійснюється органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України видавати ліцензії на оптову та роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами. Для здійснення контролю суб’єкт господарювання (у тому числі іноземний суб’єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) подає зазначеному органу копію платіжного доручення з відміткою банку про сплату.

Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі, зокрема, несплати чергового платежу за ліцензію.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб’єктом господарювання (у тому числі іноземним суб’єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв’язку.

Чинним законодавством не передбачено застосування до суб’єкта господарювання фінансової санкції у вигляді штрафу за здійснення оптової чи роздрібної торгівлі алкогольними напоями або тютюновими виробами на підставі ліцензії, що дає право на здійснення такої діяльності, в якій відсутня інформація про сплату чергового платежу.

До суб’єкта господарювання, який здійснює оптову чи роздрібну торгівлю алкогольними напоями або тютюновими виробами без наявності ліцензій (крім випадків, передбачених Законом №481), застосовується фінансова санкція у вигляді штрафу, передбаченого ст. 17 Закону №481, у розмірі 200 відс. вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 гривень.

Сектор інформаційної взаємодії 
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Чи має підприємець – платник єдиного податку третьої групи нараховувати, сплачувати та подавати податкову декларацію платника єдиного податку при мобілізації

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ).

Відповідно до абзаців першого, третього і четвертого п. п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 ПКУ, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 ПКУ, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (набрав чинності 27.05.2022) за умови подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов’язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, передбачених ПКУ, за умови виконання ними таких податкових обов’язків, зокрема, щодо подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абзац восьмий п. п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ).

Платники податків, які у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях не дотрималися визначених п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ термінів виконання податкових обов’язків, звільняються від відповідальності, передбаченої ПКУ за невиконання податкових обов’язків, за умови виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків (п.п. 69.3 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ).

Враховуючи те, що положення п. п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ поширюються, у т. ч. на платників податків, які мобілізовані, то фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку третьої групи (у т. ч., які мають найманих працівників), які мобілізовані, протягом дії воєнного стану в Україні, та відсутня можливість своєчасно виконати свій податковий обов’язок зобов’язані виконати його щодо нарахування, сплати та подання податкової декларації платника єдиного податку протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, а при недотриманні такого терміну у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях – протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків.

Сектор інформаційної взаємодії 
Головного управління ДПС у Тернопільській області