Податкові новини (ГУ ДПС у Тернопільській області (08.08.2022). Щоб не проґавити чергову сплату за ліцензію – нагадає приватна частина «Електронного кабінету» платника

пн 6300

Варто нагадати про подання податкової декларації з туристичного збору

Форму податкової декларації з туристичного збору затверджено наказом Міністерства фінансів України від 09.07.2015 №636 «Про затвердження форм податкових декларацій збору за місця для паркування транспортних засобів та туристичного збору» (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 08.05.2019 №186) (далі – Декларація).

Згідно з приміткою 6 до Декларації відповідно до п. п. 268.7.1 п. 268.7 ст. 268 розд. XII Податкового кодексу України Декларації подаються до відповідних контролюючих органів за місцезнаходженням податкових агентів.

У разі створення об’єднаної територіальної громади, до якої входять територіальні громади адміністративно-територіальних одиниць, розташованих у різних районах, Декларація надається до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням адміністративного центру об’єднаної територіальної громади.

В умовах проведення адмінреформи (згідно з розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №№ 707-р – 730-р про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад областей) при створенні територіальної громади у містах з районним поділом згідно з розподілом повноважень між контролюючими органами, що обслуговують райони міста, визначено один контролюючий орган, який уповноважений на адміністрування місцевих податків і зборів, у тому числі туристичного збору (далі уповноважена ДПІ).

Якщо податкові агенти надають послуги на території територіальної громади у місті з районним поділом в різних районах такого міста, Декларація надається тільки до уповноваженої ДПІ.

Інформацію про уповноважену ДПІ можна отримати у будь-якому контролюючому органі міста з районним поділом.

Разом з тим, при поданні Декларації до іншого контролюючого органу міста, який не є уповноваженою ДПІ, платнику надійде повідомлення про уповноважену ДПІ. До такої уповноваженої ДПІ повторно Декларація не подається.

Сектор інформаційної взаємодії 
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Дохід юрособи, яка обрала ставку єдиного податку 2% при погашенні військових облігацій внутрішньої державної позики

Відповідно до п. п. 14.1.44 прим. 1 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) державні цінні папери – облігації внутрішніх і зовнішніх державних позик та казначейські зобов’язання України, розміщені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику та/або реалізує державну бюджетну політику у сфері управління державним боргом та гарантованим державою боргом.

Відносини, що виникають під час розміщення, обігу цінних паперів, регулює Закон України від 23 лютого 2006 року №3480-IV «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» із змінами та доповненнями (далі – Закон №3480).

Державні облігації України належать до емісійних цінних паперів (п. 5 частини другої ст. 8 Закону №3480).

Згідно з частиною другою та третьою ст. 16 Закону №3480 державні облігації України поділяються на облігації внутрішньої державної позики України та облігації зовнішніх державних позик України.

Облігації внутрішньої державної позики України – це цінні папери, що розміщуються виключно на внутрішніх ринках капіталу і підтверджують зобов’язання України щодо відшкодування пред’явникам цих облігацій їхньої номінальної вартості з виплатою доходу відповідно до умов розміщення облігацій.

Частиною третьою ст. 11 Закону №3480 встановлено, що облігації залежно від способу виплати доходу можуть бути відсотковими або дисконтними.

Відсоткові облігації – це облігації, за якими передбачається виплата відсоткових доходів або за якими відсоткова ставка дорівнює нулю.

Дисконтні облігації – це облігації, що розміщуються за ціною, нижчою за їхню номінальну вартість. Різниця між ціною придбання та номінальною вартістю облігації, яка виплачується власнику облігації під час її погашення, становить дохід (дисконт) за облігацією.

Пасивні доходи – доходи, отримані, зокрема, у вигляді відсотків (дисконту), отриманих власником облігації від їх емітента відповідно до закону.

Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 31 січня 2001 року №80 «Про розміщення (емісію) облігацій внутрішніх державних позик» із змінами та доповненнями (далі – Постанова №80) встановлено, що у період воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях Міністерство фінансів України може розміщувати облігації внутрішньої державної позики «Військові облігації» відповідно до затверджених Постановою №80 основних умов розміщення (емісії) державних облігацій.

Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2022 року № 156 «Про випуск облігацій внутрішньої державної позики «Військові облігації» зі змінами та доповненнями зокрема, встановлено основні умовами поетапного випуску облігацій внутрішньої державної позики «Військові облігації»:

  • номінальна вартість однієї облігації – 1000 грн;
  • купонний період – один рік;
  • ставка доходу – плаваюча ставка, яка обраховується виходячи із середнього значення облікової ставки Національного банку за річний період, який закінчується першого числа місяця, що передує місяцю здійснення чергових купонних виплат та починається першого числа цього ж місяця попереднього року;
  • строк обігу – до 30 років.

До припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені п. 9 підрозд. 8 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, встановлюється у розмірі 2 відс. доходу, визначеного відповідно до ст. 292 ПКУ.

Згідно з п. п. 2 п. 292.1 ст. 292 ПКУ доходом платника єдиного податку для юридичної особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 ПКУ.

Датою отримання доходу платника єдиного податку є дата надходження коштів платнику єдиного податку у грошовій (готівковій або безготівковій) формі, дата підписання платником єдиного податку акту приймання-передачі безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг).

Дохід визначається на підставі даних обліку, який ведеться відповідно до ст. 296 ПКУ.

Юридичні особи – платники єдиного податку третьої групи використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів та витрат з урахуванням положень пп. 44.2, 44.3 ст. 44 ПКУ (абзац п’ятий п. 296.1 ст. 296 ПКУ).

Юридичні особи – платники єдиного податку третьої групи відповідно до абзацу третього п. 44.2 ст. 44 ПКУ ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат з метою обрахунку об’єкта оподаткування за методикою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до абзацу першого п. 5 Національного положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.99 № 290, дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов’язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Отже, при погашенні військових облігацій внутрішньої державної позики доходом юридичної особи – платника єдиного податку третьої групи, яка обрала особливості оподаткування на період дії воєнного стану, є дохід, отриманий у вигляді відсотків або дисконту відповідно до умов розміщення таких облігацій.

Сектор інформаційної взаємодії 
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Майже 292 млн грн податку на прибуток надійшло до бюджету від платників Тернопільщини

Упродовж січня-липня 2022 року суб’єкти господарювання області сплатили до Зведеного бюджету України 291,9 млн грн податку на прибуток підприємств. Порівняно з відповідним періодом минулого року надходження збільшились на 48,2 млн гривень.

При цьому до державного бюджету надійшло 261,6 млн грн податку на прибуток, а місцеві скарбниці з початку року отримали 30,4 млн грн даного платежу.

До загального фонду зведеного бюджету за 7 місяців 2022 року надійшло 6,8 млн грн частини чистого прибутку (доходу) господарських організацій. Додаткові надходження склали 3,1 млн грн, бо сплатили на 87 відсотків більше, ніж очікували.

Варто зазначити, що у липні цього року до зведеного бюджету підприємства перерахували 16,2 млн грн податку на прибуток.

Сектор інформаційної взаємодії 
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Розрахунковий документ при готівкових розрахунках від нотаріуса

Згідно з п. п. 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) незалежна професійна діяльність – участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, приватних виконавців, адвокатів, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою – підприємцем (за виключенням випадку, передбаченого п. 65.9 ст. 65 ПКУ) та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.

Якщо фізична особа зареєстрована як підприємець та при цьому така особа провадить незалежну професійну діяльність, така фізична особа обліковується у контролюючих органах як фізична особа – підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.

Преамбулою Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі – Закон №265) визначено, що Закон №265 поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Закон №265 не визначає порядок здійснення розрахунків особами, що здійснюють незалежну професійну діяльність, та відповідно не поширюється на таких осіб.

Відповідно до частини восьмої ст. 10 Закону України від 12 травня 1991 року №1023-ХІІ «Про захист прав споживачів» із змінами та доповненнями (далі – Закон №1023) виконавець залежно від характеру і специфіки виконаної роботи (наданої послуги) зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ, що засвідчує факт виконання роботи (надання послуги), або відтворити на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (далі – ПРРО) (дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО) QR-код, що дає змогу споживачеві здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надіслати електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.

Однак, ст. 23 Закону №1023, що визначає відповідальність за порушення законодавства про захист прав споживачів, не передбачено будь-якої відповідальності за ненадання розрахункового документу.

Статтею 31 Закону України від 02 вересня 1993 року №3425-ХІІ «Про нотаріат» із змінами та доповненнями визначено, зокрема, що приватні нотаріуси за вчинення нотаріальних дій справляють плату, розмір якої визначається за домовленістю між нотаріусом та громадянином або юридичною особою.

Наказом Міністерства юстиції України від 22.12.2010 №3253/5 затверджено Правила ведення нотаріального діловодства із змінами та доповненнями (далі – Правила).

Про всі нотаріальні дії, вчинені нотаріусами, робиться запис у реєстрах для реєстрації нотаріальних дій (далі – Реєстр).

Пунктом 7.43 розд. VII Правил передбачено, що у графі 6 Реєстру зазначається сума стягнутого державного мита (при вчиненні нотаріальної дії державним нотаріусом) чи отриманої плати (при вчиненні нотаріальної дії приватним нотаріусом).

Ця графа заповнюється нотаріусом після надання особою, для якої вчиняється нотаріальна дія, квитанції про сплату державного мита або після внесення оплати за вчинення нотаріальної дії і до проставлення цією особою підпису в графі 7 Реєстру.

Отже, спеціальне законодавство (на прикладі діяльності нотаріусів) не встановлює вимог щодо надання нотаріусом розрахункового документа при наданні клієнту послуги, а також не встановлює форму такого документу.

Враховуючи наведене, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, може надати клієнту на його вимогу складений в довільній формі документ, який підтверджує факт наданої послуги або виконаної роботи.

Сектор інформаційної взаємодії 
Головного управління ДПС у Тернопільській області

 

Щоб не проґавити чергову сплату за ліцензію – нагадає приватна частина «Електронного кабінету» платника

Відповідно до статті 3 Закону України від 19 грудня 1995 року №481 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального» (далі – Закон №481) органом ліцензування автоматично формується та направляється суб’єкту господарювання (у тому числі іноземному суб’єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) в електронній формі засобами електронного зв’язку, зокрема, повідомлення про необхідність внесення чергового платежу за ліцензії на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв та тютюнових виробів і пального – за 90, 75, 60, 45, 30 та за 15 днів до настання терміну сплати чергового платежу за відповідну ліцензію та повідомлення про дату, з якої анулюється ліцензія у разі невнесення чергового платежу за ліцензію, – за 9 днів до настання терміну сплати чергового платежу за відповідну ліцензію.

Згідно з статтею 15 Закону №481 повідомлення про необхідність внесення чергового платежу за ліцензії на імпорт, експорт, оптова і роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального автоматично формується та направляється органом ліцензування суб’єкту господарювання (у тому числі іноземному суб’єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за 30, за 20, за 10 та за 5 днів до настання терміну сплати за відповідну ліцензію в електронній формі засобами електронного зв’язку.

Зазначені вище повідомлення про необхідність внесення чергового платежу за ліцензії надсилається в приватну частину ІТС «Електронний кабінет» платника податків.

Сектор інформаційної взаємодії 
Головного управління ДПС у Тернопільській області